Vandaag is de dag van de vrijheid….

Daan Blekemolen Training Blog Vrijheid

Vrijheid is voor velen een begrip met een betekenis, hoe vrij ervaar jij het dagelijkse leven? 
Mijn vijf tips om vrijheid te ervaren in het dagelijkse leven: 

1) Heb je er geen invloed op, maak je er dan niet druk om! 

Ik vertel graag aan mensen hoe een goed regenpak mij meer vrijheid opgeleverd heeft. Voor mijn werk fietste ik altijd in Amsterdam tussen verschillende locaties. Door weer en wind, en uiteraard door de regen. Elke keer zeiknat op het werk, met als toppunt een vuilniszak om mijn benen heen als ik weer een afspraak moest halen op een andere locatie. Tot het punt dat ik geïnvesteerd heb in een goed en vrij prijzig regenpak. Want de regen, daar had ik immers geen invloed op, wel op wat ik aan had. In het vervolg zat ik altijd ook bij een goede regenbui met een glimlach op de fiets, want zeg nu eerlijk: op de fiets door Amsterdam heen trappen is hartstikke mooi. 

Een jaar of tien eerder had ik de opmerking ‘’slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleiding’’ nog anders opgevat en nu weet ik of ik er wel of geen invloed op heb. 

De cirkel van invloed is van Covey en is bij een groot publiek bekend.  Hoe vaak maak jij je niet stiekem even druk om iets waar je totaal geen invloed op hebt? 

2) Kijk je ergens tegenaan om te doen, eat that frog!

Als je op het punt bent dat je weet dat je invloed hebt, dan nog zijn er altijd dingen waar je tegenop kijkt om te doen. Je maakt een to-do lijst en begint met de makkelijke dingen, die je zo even kan afstrepen. Zo krijg je het gevoel dat je lekker opschiet met alles wat je wil doen vandaag. Voor je het weet is het lunchpauze, komen er nog wat dingen tussendoor en dan om 15:30 is dat ene ‘’moetje’’ van de dag nog over op je lijst. Die kun je nog doen, maar de energie is op en je bedenkt dat je dit morgen wel even doet. Zo gaat de week voorbij en elke dag ben je in je hoofd bezig met deze taak en neemt het de concentratie weg bij andere dingen. En op vrijdag middag MOET je dit nog steeds doen. Ach, het kan volgende week ook wel… 

Eat that frog is een boek van B. Tracy en vertelt het heel simpel: als je iets te doen hebt waar je tegenop kijkt, doe het dan meteen. Het maakt je dag leuker en je voelt je vrijer. Dit gaat op voor zowel werk als thuis. 

Eat that frog… en heb je twee kikkers liggen doe dan als eerst de dikste! Je kan hem maar doorgeslikt hebben… Je zal merken dat je met gemak en rust de rest van je to do lijst afgaat en het maakt ook niet meer uit als je dingen tussendoor krijgt want je hebt je dikste kikker al opgegeten! 

3) Neem ook de tijd om de FOCUS UIT te zetten. 

Zo, je bent nog alleen maar bezig met waar je invloed op hebt en werkt de dikke kikkers eerst weg en dan ga je op in de waan van de dag. Denk je dan ook nog even aan een moment dat de focus er even niet hoeft te zijn? En dan bedoel ik niet tussendoor voor de fun even je sociale media checken, want het blijkt dat je dan nog steeds met dezelfde hersenen actief bent. Kijk je wel is een paar minuten naar buiten, als je aan het wachten bent op iemand? Of kijk je wel eens voor je uit in het openbaar vervoer? Of ben je altijd met je telefoon bezig?  Mag er een moment zijn voor jou dat je even niks mag doen? 

M. Tichelaar vertelt in zijn boek Focus AAN/UIT dat het een must is voor de hersenen om af en toe uit te staan. Onze hersenen laden dan als ware een batterij weer op voor de nieuwe activiteit. We zijn zo gewend om allen maar aan te staan, dat we vergeten dat ‘loze momenten’ super waardevol zijn voor onze hersenen.

4) Minder weerstand in je communicatie? M&M in de taal 

Mensen communiceren altijd. Wij kunnen niet niet communiceren. We zijn de hele dag aan het communiceren en dat is niet altijd even makkelijk. Is je communicatie duidelijk of merk je soms weerstand van anderen wanneer je in gesprek bent? Onze woorden kunnen ons helpen, onbewust zijn we gewend geraakt met z’n allen om veel woorden als maar, moeten en moeilijk te gebruiken. Deze kunnen weerstand creëren. En je kan ze vervangen voor andere woorden, het is een gewoon een kwestie van gewenning. Bij NLP komen deze naar voren als de M&M’s in taal.

  • Moeten = Mogen/Willen/Kunnen 
  • Maar = Ja, en… 
  • Moeilijk = nog niet gemakkelijk

Merk maar op hoe snel en vaak we ‘maar’ gebruiken en er eigenlijk vaak ‘nee maar’ bedoeld wordt.
‘Maar’ breekt af wat er gezegd is, ‘ja en’ voegt toe. Door het woord ja erbij toe te voegen, laat je blijken dat je de ander gehoord hebt en dat je graag wat toevoegt. Zonder daar een ‘negatieve’ nadruk op te leggen. Lekker oefenen!

Ik voeg graag ‘proberen’ toe aan dit lijstje. Probeer eens te gaan zitten… of wel je zit, hangt boven de stoel of staat.

Proberen = je doet het of je doet het niet.

Mocht je in een team werken en iemand zegt ‘ik ga het proberen’, reken er dan op dat als het zover is je te horen kan krijgen ‘ik heb het geprobeerd en het is me niet gelukt’. Check of iemand het echt gaat doen of niet. 

5) Leef in het NU! 

Vaak zijn we bezig met waar we naar toe gaan of waar we vandaan komen. Wat er allemaal nog gedaan dient te worden of wat we allemaal al gedaan hebben. De hele dag door staan onze hersenen te bedenken wat wij nog willen doen. 
Op het moment dat je met je hersenen bezig bent kan ik uit eigen ervaring vertellen dat je niet van het hier en nu aan het genieten bent. 

Voel je lijf! Merk je op of je een glimlach hebt of iets echt zeer doet of dat je kan opmerken hoe je ademhaling is. Minder denken meer voelen. 
Mij helpt het om meer te genieten van wat er allemaal aangediend wordt de gehele dag door. 
Heb jij je lichaam al gevoeld vandaag?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *