Managers: tijd voor verandering

Daan Blekemolen Leiderschap Manager blog

De wereld verandert. Technologie, automatisering en digitalisering zijn factoren waardoor de werkomgeving steeds sneller verandert en werknemers bovendien (on)bewust een hoge mate van flexibiliteit creëren. De consument heeft andere eisen en de concurrentie neemt toe: de markt verschuift voortdurend. De pandemie maakt nóg duidelijker dat bedrijven en managers zich snel en continu moeten (kunnen) aanpassen. Al deze veranderingen zorgen voor spanningen en vragen om nieuwe handvaten. Want stilstand is achteruitgang, dus veranderingen zijn helemaal niet erg, hoe gaan managers en medewerkers er mee om?

Alleen een goed salaris is allang niet meer voldoende.

Van oudsher zijn managers bezig om processen te coördineren. Om aan te sturen. Om leiding te geven en te sturen, te controleren. Een ouderwetse top-down strategie, goed toepasbaar in een productie-omgeving.. Maar dankzij veranderende omstandigheden (denk alleen al aan thuiswerken) wordt ook een aanpassing gevraagd van medewerkers en managers. Medewerkers verwachten meer vrijheid en willen plezier hebben in hun werk. Alleen een goed salaris is allang niet meer voldoende, ontwikkeling en bijdragen speelt een steeds grotere rol. Met deze veranderingen worden managers ook uitgedaagd om andere competenties te ontwikkelen. 

Alle veranderingen zorgen voor een shift van proces-management naar people-management. Mensen moeten worden begeleid, getraind en aangestuurd worden. Voor een manager is dit een nieuwe situatie. Een onbekende situatie dus, die zorgt voor onbegrip, stress en vermoeidheid als dit niet goed wordt aangepakt. Op termijn leidt dit toe verzuim, en daar zit niemand op te wachten.

Je hoeft niet zelf te scoren, dit is niet sympathiek en niet meer geloofwaardig.

Managers van de toekomst kunnen het verschil maken. Het is namelijk aan te leren hoe je het best met een team om kan gaan. De vijf belangrijkste voorwaarden voor de manager van de toekomst: 

  • Motiveer! 
  •  Luister!  
  • Stop energie waar je invloed op hebt! 
  • Zet je ego opzij en laat je team stralen!
  •  Stuur altijd op de oplossing!

Motiveer!

Willen organisaties de creativiteit en innovatie-vermogen van medewerkers optimaal benutten, dan moet de top-down structuur platter. In deze nieuwe structuur heeft de manager voornamelijk een faciliterende en motiverende rol. Ook zorg je ervoor dat medewerkers hun werk optimaal uitvoeren. Op deze manier motiveer je medewerkers om samen te werken en continu resultaat te behalen. 

Luister!

Weinig praten en geïnteresseerd en aandachtig luisteren! Echt luisteren. Door echt te luisteren kan je ook gerichte vragen stellen. Zowel op werk als op sociaal gebied is het van belang alles aan te horen. Je krijgt een hoop terug als je weet wat er speelt bij je medewerkers uit je team. Medewerkers voelen zich gehoord en gewaardeerd hierdoor. Niet onbelangrijk: als manager creëer je een goed overzicht voordat je een beslissing neemt. 

Stop energie waar je invloed op hebt!

Aan de regen die uit de lucht valt kan je niks veranderen. Wel kan je iets doen met de situatie, door een regenpak aan te trekken bijvoorbeeld. Zo werkt het ook als manager. De hele dag komt er informatie op je af. Vaak is veel van deze informatie niet direct relevant of informatie waar je niks mee hoeft te doen en toch kan de informatie je triggers geven en kan je hier jezelf behoorlijk over opwinden. Wind je alleen op over de informatie waar je wat mee kan. Dat scheelt een hoop energie. 

Zet je ego opzij en laat je team stralen!

Als manager wil je dat jouw team en afdeling floreert. Dit lukt niet wanneer je zelf alle aandacht opeist. Je hoeft niet zelf te scoren, dit is niet sympathiek en niet meer geloofwaardig. Jij verbindt en je team straalt. Het belangrijk dat de manager de taken onder medewerkers verdeelt op basis van hun competenties. Laat medewerkers doen waar zij goed in zijn en help hen te verbeteren in de competenties waar zij minder sterk in zijn. Je hoeft zelf niet alles te weten als je er vanuit gaat dat je team alle expertise in huis hebt. Je maakt alleen de afwegingen. 

Stuur altijd op de oplossing!

Vaak genoeg zijn meetings binnen een team of afdeling gericht op de problemen die er zijn en de weerstand die een opdracht of taak oproept. Creëer een sfeer waarbij iedereen alleen bezig is met de oplossing. Als links het probleem ligt en rechts de oplossing, dan vind je de oplossing niet als je alleen naar links kijkt. 

Wil je meer informatie over de manager van de toekomst? Welke voordelen te ervaren zijn? Stuur een berichtje en we kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.  

Klik hier om je in te schrijven voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste artikelen.

Bronnen: StudytubeManagerimpactdebaaknieuweleiders

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *