Je gedrag is Je communicatie

Daan Blekemolen communicatie

Hoe fijn is het als je meer inzicht krijgt in hoe we met elkaar communiceren?

De hele dag worden we beïnvloed door miljoenen prikkels. Deze prikkels komen binnen via onze zintuigen en verwerken we allemaal op onze eigen manier. Meestal is onze reactie op de prikkel al naar buiten gebracht voordat we hier erg in hebben, vaak in de vorm van ons gedrag. Onbewust gaat de prikkel een heel proces door en zijn wij allemaal op een andere manier geprogrammeerd, waardoor iedereen anders reageert op dezelfde prikkel. 

 Een voorbeeld. Let eens op hoe je reageert zodra je de volgende woorden leest:

  1. Trump
  2. Lekker eten
  3. Avondklok

Wat was je eerste reactie? Woorden? Een glimlach? Of juist een frons?

Het zou zomaar kunnen zijn dat je bij alle drie een bepaalde gedachte had. Wil je dit uitproberen? Noem dan deze drie woorden hierboven een voor een op, bijvoorbeeld aan je partner, collega of goede vriend(in) en let op de allereerste reactie. Was deze in woord of gebaar, gezichtsuitdrukking of andere lichaamstaal hetzelfde al bij jou? Of waren er verschillen? De kans is groot dat er verschillen in zitten. 

Wat maakt dat iedereen verschillend reageert op dezelfde prikkel? Wanneer we prikkels binnen krijgen gaan deze door onze filters heen (ook wel referentiekader genoemd). Dit is jouw mechanisme om een prikkel te verwerken. Tijdens dit proces vervormen, generaliseren en laten we dingen weg, zodat er een beeld in ons hoofd gemaakt wordt. Deze voorstelling staat in verbinding met ons gedrag en creëert een stemming: die komt naar buiten in ons gedrag. Ons gedrag wordt dus onbewust door onszelf beïnvloed. Als je meer inzicht krijgt in je filters, het bepalen van je stemming en gedrag, kun je jouw eigen gedrag beïnvloeden. Een filter is dus eigenlijk een kader waardoor een prikkel een persoon beïnvloedt. 

Hoe heb ik gereageerd en werkte dit? Zo ja, doe er meer van.

Hoe krijg je inzicht in je filters? De filters die iedereen heeft kunnen in verschillende categorieën worden opgedeeld. Neem bijvoorbeeld de categorie ‘herinneringen’. In de loop der jaren maak je een hoop gebeurtenissen mee. Door deze gebeurtenissen reageer je nu op een bepaalde manier op bepaalde situaties. De prikkels die we ontvangen kunnen we dus beïnvloeden. Er is een keuze in het gedrag. 

Hoe uit je jouw gedrag? Ben je daar bewust van? Gebeurtenissen komen zo snel tot stand dat er een onbewuste reactie ontstaat: je bent dus niet bewust van je gedrag. Hoe vaak hoor je niet dat men zegt: ‘dat was misschien niet zo een slimme reactie’, of ‘ik reageerde in de emotie’? 

Na je reactie kan je voor jezelf bedenken of dit een slimme, handige, noodzakelijke reactie is geweest. Dan ga je in het proces van bewustwording van onbewust naar bewust. De volgende keer in dezelfde situatie kan je (in een split-second) het anders aanpakken: vorige keer reageerde ik zus, dat resulteerde in zo, laat ik nu anders manier reageren. Hiermee ontstaat een mogelijkheid om je gedrag te beïnvloeden. Op papier lijkt dit makkelijk, maar dit vergt tijd en oefening.

Naast keuzes die je maakt op een prikkel kan je ook stemmingen en fysiologie veranderen. Deze staan in nauw verband met de interne voorstelling die je van iets maakt. 

Een voorbeeld: ik heb een goede deal gesloten vandaag (positieve stemming) en ik loop naar buiten en merk dat het regent, hoe stap ik op de fiets? Toch stiekem met een glimlach? Of, mijn deal is afgeketst en ben teleurgesteld (mindere stemming). Ik loop naar buiten en merk dat het regent, hoe stap ik dan op de fiets? Door mijn stemming reageer ik anders op de prikkel (regen). Een ander voorbeeld: ik geef een training aan een groep en krijg een vraag over communicatie. Ik leg dit uit terwijl ik onderuitgezakt in mijn stoel zit. Hoe komt dat op jou over? Of ik geef een training aan een groep en sta voor de groep (fysiologie veranderd) krijg een vraag over communicatie. Ik leg het uit, hoe komt het dan op jou over? De antwoorden op deze vragen kun je zelf invullen, maar liggen voor de hand. 

Nu heb je een aantal inzichten te pakken. Uiteraard vergt dit aandacht om hier bewuster mee om te gaan. Wanneer je jouw reactie wilt veranderen, moet je dit bewust aan je brein vragen. Stel jezelf de vraag bij een reactie: hoe heb ik gereageerd en werkte dit? Zo ja, doe er meer van. Niet? Maak dan de volgende keer een andere keuze.

Bedankt voor het lezen, 

Daan

Wil je meer informatie over hoe dit werkt, welke filters er nog meer zijn en wat het effect kan zijn? Welke voordelen te ervaren zijn? Stuur een berichtje en we gaan onderzoeken of we wat voor elkaar kunnen betekenen. 

Afbeelding is van btsg.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *